
Budeme se věnovat různým tématům ve všech hlavních historických obdobích. V sedmičce nás čekají starší dějiny – od doby pravěkých lovců a sběračů zhruba do konce 17. století, kdy v Evropě proběhla třicetiletá válka. V osmičce a devítce se budeme věnovat moderním dějinám 19. a 20. století. Pokud vše zvládneme, měli bychom skončit zhruba v roce, kdy ses narodil/a.
Nepůjde však jen o témata samotná, budeš se také učit o minulosti správně přemýšlet. Nebudeš se učit, co si máš myslet, ale jak při poznávání minulosti správně postupovat. I poznávání minulosti má totiž svá pravidla. Někdy se jim říká historické myšlení nebo také historická gramotnost. Takových pravidel existuje spousta, pro dějepis v naší škole jsme vybrali tato:
- vyprávět příběhy o minulosti, a přitom si uvědomovat, že existují různé verze těchto příběhů;
- pokládat dobré otázky;
- rozumět tomu, proč se události odehrály právě tak, jak se odehrály;
- rozpoznávat důsledky historických událostí;
- zaujímat postoje a vyjadřovat názory, využívat přitom fakta a obojí od sebe odlišovat;
- zohledňovat rozdíly mezi minulostí a současností;
- uvádět zdroje, z nichž vychází a posuzovat jejich důvěryhodnost;
- rozumět tomu, jak v minulosti probíhaly změny;
- rozpoznávat, co z minulosti je významné a proč;
- brát si poučení z minulosti, ale nesoudit ji ukvapeně.