Budeme se věnovat různým tématům ve všech hlavních historických obdobích. V sedmičce nás čekají starší dějiny – od doby pravěkých lovců a sběračů zhruba do konce 17. století, kdy v Evropě proběhla třicetiletá válka. V osmičce a devítce se budeme věnovat moderním dějinám 19. a 20. století. Pokud vše zvládneme, měli bychom skončit zhruba v roce, kdy ses narodil/a.

Nepůjde však jen o témata samotná, budeš se také učit o minulosti správně přemýšlet. Nebudeš se učit, co si máš myslet, ale jak při poznávání minulosti správně postupovat. I poznávání minulosti má totiž svá pravidla. Někdy se jim říká historické myšlení nebo také historická gramotnost. Takových pravidel existuje spousta, pro dějepis v naší škole jsme vybrali tato:

  1. vyprávět příběhy o minulosti, a přitom si uvědomovat, že existují různé verze těchto příběhů;
  2. pokládat dobré otázky;
  3. rozumět tomu, proč se události odehrály právě tak, jak se odehrály;
  4. rozpoznávat důsledky historických událostí;
  5. zaujímat postoje a vyjadřovat názory, využívat přitom fakta a obojí od sebe odlišovat;
  6. zohledňovat rozdíly mezi minulostí a současností;
  7. uvádět zdroje, z nichž vychází a posuzovat jejich důvěryhodnost;
  8. rozumět tomu, jak v minulosti probíhaly změny;
  9. rozpoznávat, co z minulosti je významné a proč;
  10. brát si poučení z minulosti, ale nesoudit ji ukvapeně.