
V této lekci si ukážeme, jak pestrá mohla být minulost. Budeme také trochu srovnávat se současností (i když se to v dějepise má dělat velmi opatrně…)
Úvod:
Jakou máte představu o tom, kdo a jak vládne v současnosti v České republice? Co si představíte, když se řekne politika, vláda, parlament, prezident, republika, monarchie, demokracie, diktatura? Pojďme si to trochu ujasnit, pomůže nám to přemýšlet o tom, jak si vládli lidé ve starověku. Takže, náš stát je republika, narozdíl třeba od Velké Británie, což je monarchie (království). Zatímco Britové mají krále, my máme prezidenta. Něco však máme společné nebo přinejmenším podobné, třeba vládu a parlament. Vláda řídí stát. V čele vlády stojí premiér (předseda vlády). Obvykle je to šéf politické strany, která zvítězila v parlamentních volbách, jichž se mohou zúčastnit všichni plnoletí občané státu. Tento premiér sestaví vládu, která se skládá z ministrů a ministryň. Každý ministr zodpovídá za část státu – za zdravotnictví, za školství, za armádu, za policii, za spravedlnost, za finance… Parlament, v němž zasedají poslanci, poslankyně, senátoři a senátorky, má za úkol především navrhovat a schvalovat zákony. Členy parlamentu volí občané, jak je uvedeno výše. Česká republika má zhruba dvacetičlennou vládu a 281 členů parlamentu. Jsou voleni na 4-6 let. Kromě toho je v ČR zhruba 3500 soudců a soudkyň, kteří však nejsou voleni, ale jmenováni prezidentem a musejí mít příslušné vzdělání a zkušenosti. V ČR tedy vládne hodně lidí, zhruba 3800, jestli dobře počítám (a to nebyla řeč o krajských a obecních vládách, tzv. zastupitelstvech a radách, o hejtmanech, primátorech a starostech…). Téměř 8 000 000 voličů má možnost vládce vybrat. Vládci se střídají, nikdo nemá zaručeno, že bude vládcem i po příštích volbách. Tomu říkáme demokracie (i když znaků demokracie je ve skutečnosti mnohem více, ale o tom bude řeč později).
Zdroje a úkoly:
Přečti si příklady toho, jak si vládli lidé ve čtyřech starověkých státech. Označ v textech, co ti přijde zajímavé, neobvyklé, inspirativní, spravedlivé či nespravedlivé. Sdílej to a diskutuj se spolužáky ve skupině.
Do jaké míry lze podle tebe říci, že athénská demokratía byla podobná naší demokracii?