
Téměř ve všech hodinách dějepisu něco čteme, něco tvoříme, ale tentokrát si vyzkoušíme to, čemu se někdy říká bádání nebo badatelská výuka.
Úvod:
Často se předpokládá, že nerovnost mezi muži a ženami má svůj původ v době bronzové. Existují pro to některé archeologické důkazy. Jiné však naopak svědčí o vysokém společenském postavení žen, například v palácích Mínojské kultury na Krétě nebo v některých španělských lokalitách doby bronzové. Každopádně se zdá, že na dlouhá staletí ovlivnily životy a postavení žen v Evropě dvě tradice: Jednak velmi vlivný starořecký filosof Aristoteles, který ženy považoval za „nedokonalé muže“, a jednak náboženské představy židů, křesťanů i muslimů vycházející z Písma1, zejména příběh o stvoření Evy a o vyhnání z ráje. Ženám byly po celý středověk a raný novověk na základě těchto tradic přisouzeny především role rodiček a matek. Nebylo obvyklé, aby vládly (i když existovaly výjimky), aby se vzdělávaly, věnovaly se vědám, cestovaly… Ačkoli nelze říci, že ženy žily v otroctví, v podřízeném postavení vůči svým otcům a manželům do značné míry ano. Do jaké míry se jejich postavení a způsoby života změnily v době modernizace, na to se pokusíme přijít v této lekci.
Zdroje a úkoly:
Pracuj podle pokynů v průvodci a využij prameny a zdroje.
Poznámky:
- Písmem se myslí Bible, v tomto případě především Starý zákon – kniha Genesis. ↩︎