Americký vynálezce Benjamin Franklin provádí pokus s klíčem a papírovým drakem v bouři. Výřez z obrazu Benjamina Westa, r. 1816

V této lekci si ukážeme, jak přemýšlet o změnách, které proběhly v minulosti.

Úvod:

18. a 19. století bývá někdy nazýváno dobou modernizace společnosti. Slovo moderní přitom nechápej stejně jako dnes. Nečekej, že lidé v této době začali používat internet a mobilní telefony. Přesto však docházelo k procesům a událostem, které výrazně měnily společnost. Vzpomeň si na francouzského historika Le Goffa, jehož text o „dlouhém středověku“ jsme četli v sedmičce. Le Goff říkal, že teprve v 19. století se společnost změnila natolik, že lze hovořit o konci středověku. O tom bude v následujících několika dějepisných lekcích řeč – o změnách. Může se ti zdát, že na tom nic není, že si prostě řekneme, co se změnilo a hotovo, ale je to složitější… Při popisu změn v minulosti se člověk může velmi mýlit, chápat je nesprávně, ukážeme si proto, jak o nich přemýšlet správně, na co si dát pozor.

Zdroje a úkoly:

Přečti si dva seznamy událostí v dokumentu níže a odhadni rok, kdy k nim došlo, resp. kolik let od sebe dělí události v seznamu A od událostí v seznamu B.

Sleduj video z Youtube kanálu History Skills. Dozvíš se v něm, podle jakých kritérií obvykle vybíráme z minulosti významné historické události. Poté vyber ze seznamu událostí období modernizace jeden příklad historické události ke každému kritériu z videa.

Procvič si téma v Baamboozle.